Friday, February 20, 2009

Potensi Penternakan Ikan Belut

1) Permintaan yang tinggi di kalangan penggemar Belut. Harga Belut di pasaran meningkat ke RM 35.00 sekilogram siap diproses menjadi kepingan nipis (3 ekor sekilogram.

2) Penggunaan bahan kimia, racun perosak dan kemusnahan habitat semulajadi Belut oleh petani sendiri menyebabkan kepupusan spesis belut di sawah. Kaedah ternakan belut dalam tangki kanvas amat bersesuaian.

3) Belut merupakan haiwan yang lasak, dapat menyesuaikan diri didalam keadaan air yang tidak sesuai oleh haiwan ternakan air yang lain. Penjagaan yang ringkas dan pendapatan lumayan mengikut harga pasaran.

4)Makanan tambahan mudah diperolehi, terdiri daripada anak-anak ikan yang terdapat di dalam tali air (anak ikan seluang & anak ikan talapia).

5) Daging belut mempunyai kandungan protin, vitamin, omega 3 dan lain-lain khasiat yang diperlukan oleh tubuh manusia. Ia juga dapat meringankan masalah kesihatan pemakannya.

6) Ternakan belut secara berkumpulan dapat menghasilkan produk yang tinggi untuk menjamion permintaan pasaran luar negara.

7) Belut juga sesuai diternak bersama dengan ikan sepat siam untuk mempelbagaikan hasil ternakan.

4 comments:

  1. salam, saya dalam perancangan untuk memulakan ternakan belut, boleh kah saya tau di mana lokasi ternakan belut saudara? Jika boleh saya teringin untuk melawat tempat saudara.
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  2. Dimana sy boleh dapatkn benih anak belut murah?

    ReplyDelete