Friday, February 20, 2009

Penternakan Belut

MANUAL PENGURUSAN TERNAKAN
BELUT (ORDO ANGUILLIFORMES)

PENGENALAN:
Belut atau nama saintifiknya ARDO ANGUILIFORMES, sesuai diternak secara komersil dengan menggunakan kaedah ternakan yang dicandangkan oleh Syarikat Pro'tani Enterprise, menggunakan tangki kanvas berukuran:
8 kaki panjang x 4 kaki lebar x 2 kaki tinggi.

Campuran baha kompos dan campuran bahab organik sebagai makanan utama belut yang dihasilkan oleh syarikan kami amat sesuai untuk pembesaran belut mengikut standard tumbesaran sepanjang kajian yang kami jalankan.

Belut-belut ini dimasukkan ke dalam tangki kancas kemudian 4 inci air di masukkan ke dalam tangki kanvas melepasi paras campuran baja kompus. Gabungan ini di 'perap' selama dua minggu sebelum campuran 'rumpai air' dimasukkan.

Dalam jangka masa satu minggu 'pemerapan' ini, kehijauan rumpai air ini mula menyerlah, cecair penggalak rumpai, hasil pengeluaran syarikan kami, akan disemburkan secara menyeluruh.

Bagi satu tangki kancas, 40 ekor benih belut amat sesuai diternak. Pembesaran sehingga matang (bersaiz 1 kg untuk 3 ekor belut) akan mengambil masa lebih kurang 3 bulan. Manakala induk belut yang matang akan menghasilkan 2 hingga 5 ekor anak belut.

Bagi mengelakkan kerosakan pada sarang Belut yang dibina bersama anak-anak belut didalamnya, baja kompos yang telah bercampur di habitat dalam tangki tadi harus di biarkan tanpa diusik, malah taburan rata sebanyak 25 kg bahan organik perlu ditambah ke dalam tangki kanvas selepas pemungutan hasil dibuat.

2 comments: